Wypalenie zawodowe w zawodzie kosmetologa i kosmetyczkiMagdalena Mączewska, Paweł Rasmus Zakład Psychologii Lekarskiej, Uniwersytet Medyczny w Łodzi Streszczenie Wprowadzenie. Wypalenie zawodowe dotyka pracowników różnych profesji. W niniejszej publikacji zbadano jego poziom wśród kosmetologów i kosmetyczek. Cel. Badanie poziomu wypalenia zawodowego u kosmetyczek i kosmetologów pracujących w Polsce. Materiały i metody. Zastosowano autorską ankietę stworzoną w oparciu o kwestionariusz MBI Christiny Maslach. Ankietę wypełniło 100 aktywnych zawodowo kosmetyczek i kosmetologów. Udział w badaniu był dobrowolny i anonimowy. Wyniki. Zdecydowana większość respondentów odczuwała bardzo duże lub duże zadowolenie z wykonywanej pracy. Wszyscy ankietowani lubili swoją pracę z klientami i większość z nich nie chciałaby zmienić pracy na taką, w której nie mieliby z nimi kontaktu. Praca rzadko bywała trudna i stresująca dla niecałej połowy respondentów (47%), a dla 36% - bywała taka czasami. Bezradność wobec problemów napotykanych w codziennej pracy zdarzała się rzadko u 56% badanych, a często - jedynie u 2%. Motywacja do uczęszczania do pracy respondentów była w większości duża lub bardzo duża. 91% badanych nie czuło lęku lub zniechęcenia idąc do pracy. Niecała połowa ankietowanych (42%) rzadko narzekała na swoją pracę, u 31% zdarzało się to od czasu do czasu, a u 18% nie zdarzało się to nigdy. Wnioski. Z otrzymanych wyników można wywnioskować, że poziom wypalenia zawodowego wśród kosmetyczek i kosmetologów pracujących w Polsce jest niski. Występują niewielkie zależności między występowaniem wypalenia zawodowego, a wiekiem badanych, ich wykształceniem oraz stażem i systemem pracy. Na wypalenie zawodowe największy mają wpływ uwarunkowania indywidualne, interpersonalne i organizacyjne. Słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, kosmetyczki, kosmetolodzy |