Rynek produktów kosmetycznych - zachowania konsumentek w wieku 30-60 latArtur Kotwas 1/, Paulina Zabielska 1/, Joanna Szymańska 2/, Beata Karakiewicz 1/ 1/ Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie 2/ Studenckie Koło Naukowe Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie Streszczenie Wprowadzenie. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat rynek produktów kosmetycznych zwiększył się kilkakrotnie, a stosowanie kosmetyków stało się obowiązkową częścią czynności codziennych. Według Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego aktualnie Polska zajmuje 6 miejsce na rynku kosmetycznym w Europie. Polskie kosmetyki eksportowane są do 130 krajów, a prawie co drugi kosmetyk produkowany na terenie naszego kraju trafia za granicę. Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że polski rynek kosmetyków wart był w 2012 roku 3,4 mld euro. Cel. Celem niniejszej pracy była analiza zachowań konsumenckich kobiet pomiędzy 30 a 60 rokiem życia i sprawdzenie czy wraz z wiekiem zmienia się model dokonywania zakupu produktów kosmetycznych. Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone na terenie miasta Szczecin pośród 147 kobiet w przedziale wiekowym 30-60 lat. Narzędzie wykorzystane do przeprowadzenia badania to anonimowa, autorska ankieta. Wyniki. Analiza uzyskanych danych wykazała, że istnieje zmiana modelu zakupu produktów kosmetycznych w przedziale pośród kobiet w wieku 30-60. Wyniki pokazują, że kobiety kupują kosmetyki z powodu dbania o urodę i najczęściej kupują je w drogeriach. Najważniejszą cechą kosmetyku przy jego wyborze jest jakość. Wnioski. Dbanie o urodę i poprawa samopoczucia funkcjonują jako główne powody zakupu kosmetyków. Wraz z wiekiem kobiet, zmianom ulegają wielkości wydatków na zakup produktów kosmetycznych. Kobiety młodsze, wykazują skłonność do wyższych wydatków. Nie mniej jednak, najczęstsze, miesięczne wydatki na artykuły pielęgnacyjne mieszczą się w przedziale 50-100 zł. Słowa kluczowe: produkty kosmetyczne, rynek, decyzje konsumenckie |