patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
środa, 30.04.2025
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2017, 20(2): 177-183pldodaj do koszyka

Rynek produktów kosmetycznych - zachowania konsumentek w wieku 30-60 lat


Artur Kotwas 1/, Paulina Zabielska 1/, Joanna Szymańska 2/, Beata Karakiewicz 1/

1/ Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
2/ Studenckie Koło Naukowe Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie

Streszczenie
Wprowadzenie. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat rynek produktów kosmetycznych zwiększył się kilkakrotnie, a stosowanie kosmetyków stało się obowiązkową częścią czynności codziennych. Według Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego aktualnie Polska zajmuje 6 miejsce na rynku kosmetycznym w Europie. Polskie kosmetyki eksportowane są do 130 krajów, a prawie co drugi kosmetyk produkowany na terenie naszego kraju trafia za granicę. Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że polski rynek kosmetyków wart był w 2012 roku 3,4 mld euro.
Cel. Celem niniejszej pracy była analiza zachowań konsumenckich kobiet pomiędzy 30 a 60 rokiem życia i sprawdzenie czy wraz z wiekiem zmienia się model dokonywania zakupu produktów kosmetycznych.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone na terenie miasta Szczecin pośród 147 kobiet w przedziale wiekowym 30-60 lat. Narzędzie wykorzystane do przeprowadzenia badania to anonimowa, autorska ankieta.
Wyniki. Analiza uzyskanych danych wykazała, że istnieje zmiana modelu zakupu produktów kosmetycznych w przedziale pośród kobiet w wieku 30-60. Wyniki pokazują, że kobiety kupują kosmetyki z powodu dbania o urodę i najczęściej kupują je w drogeriach. Najważniejszą cechą kosmetyku przy jego wyborze jest jakość.
Wnioski. Dbanie o urodę i poprawa samopoczucia funkcjonują jako główne powody zakupu kosmetyków. Wraz z wiekiem kobiet, zmianom ulegają wielkości wydatków na zakup produktów kosmetycznych. Kobiety młodsze, wykazują skłonność do wyższych wydatków. Nie mniej jednak, najczęstsze, miesięczne wydatki na artykuły pielęgnacyjne mieszczą się w przedziale 50-100 zł.

Słowa kluczowe: produkty kosmetyczne, rynek, decyzje konsumenckie