patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
środa, 30.04.2025
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2017, 20(2): 138-142pldodaj do koszyka

Praca nad wizerunkiem jako czynnik wpływający na poprawę jakości życia i samoocenę - nowe ujęcie w kształceniu kosmetologów


Anna Sokołowska 1/, Marian Jędrych 2/, Iwona Jazienicka 1/, Agnieszka Barańska 2/, Bartłomiej Drop 3/, Iwona Staniewska 1/

1/ Pracownia Kosmetologii i Medycyny Estetycznej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
2/ Zakład Matematyki i Biostatystyki Medycznej, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
3/ Katedra i Zakład Zdrowia Publicznego, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

Streszczenie
Celem pracy jest analiza wizerunku z uwzględnieniem zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych uwarunkowań. Autorzy pracy proponują podział zachowań człowieka w zakresie kreowania wizerunku na kilka podstawowych kategorii dokonując ich opisu ze szczególnie istotnym odniesieniem do zawodu kosmetologa oraz kształcenia kosmetologów. Wiedza o zjawisku kształtowania wizerunku, znajomość mechanizmów z nim związanych jest w stanie ułatwić poprawne funkcjonowanie w społeczeństwie. Dbanie o dobry wizerunek jest nierozerwalne z dbaniem o dobre obyczaje i zdrowie. Najlepszym rozwiązaniem dla społeczeństwa jest stworzenie systemu edukacji i procesu nauczania z zakresu kreowania wizerunku na etapie gimnazjum lub szkoły średniej. Funkcję edukatorów mogą pełnić kosmetolodzy, których rolą jest dbałość o zachowanie zdrowia społeczeństwa. Kosmetolodzy, znający podstawy psychologii człowieka i psychologii społecznej, posiadający przygotowanie z zakresu wizażu, stylizacji, z wiedzą jak powinna wyglądać współpraca między specjalistami z różnych dziedzin związanych z kosmetologią, znający zasady savoir vivre zawodowego i dress codu, postępujący etycznie, o dużej empatii. Kosmetolog powinien być jednocześnie przygotowany do pracy z ludźmi z zaburzoną samooceną, samoakceptacją i jednocześnie uboższą jakością życia.

Słowa kluczowe: wizaż, stylizacja, jakość życia, kosmetologia