Metoda dramy, jako nowatorstwo dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji społecznych kosmetologówJoanna Klonowska, Michał Wiciński Wydział Nauk o Zdrowiu, Wyższa Szkoła Infrastruktury i Zarządzania w Warszawie Streszczenie Wprowadzenie. Kosmetolog to specjalista, który wykonuje pielęgnacyjno-upiększające zabiegi kosmetologiczne zgodnie z postawionym rozpoznaniem. Konieczność samodzielnego wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności w rozwiązywaniu problemów praktycznych z uwzględnieniem przyjętych postaw, poglądów, norm i wartości sprawia, że posiadanie specyficznych kompetencji społecznych w tym zawodzie jest bardzo ważne. Studia kosmetologiczne muszą zapewnić absolwentom profesjonalne wykształcenie w tym zakresie poprzez osiągnięcie określonych efektów kształcenia, na które składają się kompetencje społeczne, najtrudniej poddające się walidacji. Kluczowe jest odnalezienie metody dydaktycznej, która spełni oczekiwania w zakresie wytworzenia tych kompetencji. Wydaje się, że metodą taką może być drama. Cel. Analiza wpływu zastosowania metody dydaktycznej - dramy, na kształtowanie u studentek kosmetologii kompetencji społecznych wykazanych w efektach kształcenia na kierunku kosmetologia w porównaniu do kształcenia metodami tradycyjnymi. Materiał i metoda. Przeprowadzono eksperyment pedagogiczny, który polegał na wprowadzeniu do nauczania studentek kosmetologii metody dydaktycznej dramy. Obserwowano, jakie w badanym układzie zajdą zmiany w zakresie kompetencji społecznych pod wpływem tego nowego czynnika w porównaniu z grupą kontrolną. Wyniki. W przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego z wykorzystaniem dramy zaobserwowano u studentek przyrost kompetencji społecznych. Wnioski. Badanie pokazuje spektakularne efekty i szerokie możliwości w kształtowaniu kompetencji społecznych, jakie niesie wykorzystanie dramy w kształceniu kosmetologów. Należy zwrócić uwagę na odpowiednie przygotowanie metodyczne nauczycieli akademickich chcących wprowadzić dramę do dydaktyki kosmetologicznej z powodu trudności i niebezpieczeństw związanych z jej zastosowaniem. Słowa kluczowe: kształcenie kosmetologów, dydaktyka kosmetologiczna, drama, kompetencje społeczne |