patronat naukowy
Polskiego
Towarzystwa
Farmaceutycznego
poprzednie numery
wyszukiwanie artykułów





Copyright @ Pol J Cosmetol
 
ISSN 1731-0083
środa, 30.04.2025
PL EN
Strona główna |  Rada Redakcyjna |  Redakcja |  Prenumerata |  Info dla autorów |  Szkolnictwo |  Partnerzy
Pol J Cosmetol 2012, 15(2): 134-137pldodaj do koszyka

Badania sensoryczne wybranych preparatów firmy Farmona z linii "Czekoladowe delicje"


Joanna Płocica 1/, Wiesław Figiel 2/, Barbara Tal-Figiel 2/

1/ Małopolska Wyższa Szkoła im. Józefa Dietla w Krakowie
2/ Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie

Streszczenie
Wprowadzenie. Zabieg Czekoladowe Delicje ma właściwości nawilżające, wygładzające, a przede wszystkim działa antycellulitowo i wyszczuplająco. Głównymi składnikami aktywnymi produktów z tej linii są: wyciąg z kakaowca i olej migdałowy.
Cel. Celem pracy było przeprowadzenie badań sensorycznych, tj. określenie konsystencji, przyczepności, jednolitości, efektu poduszki, rozprowadzania preparatu kosmetycznego, oraz wchłaniania i tłustości kosmetyków z linii "Czekoladowe delicje" oraz ukazanie przydatności wykonywania tych badań w przemyśle kosmetycznym.
Materiały i metody. 50 kobiet za pomocą protokołu badań przeprowadziło ocenę sensoryczną preparatów kosmetycznych. Ocenie została poddana przyczepność, konsystencja, jednolitość, efekt poduszki, rozprowadzanie, wchłanianie i tłustość maski i masła do ciała, firmy Farmona, z linii "Czekoladowe delicje".
Wyniki. Masło do ciała z linii "Czekoladowe delicje" posiada gęstszą konsystencję, lepszą przyczepność, silniejszy efekt poduszki oraz stawia większy opór przy rozsmarowywaniu na skórze od maski do ciała z tej samej linii. Badana maska kosmetyczna łatwo się rozprowadza i nie pozostawia tłustego filmu na skórze w porównaniu do masła.
Wnioski. Badania sensoryczne służą ocenie jakości produktów kosmetycznych z punktu widzenia konsumentów, są przede wszystkim metodą oceny rzeczywistego działania preparatu kosmetycznego na skórę. Umożliwiają one dostosowanie kosmetyku do potrzeb konsumentów, wymagają jednak doświadczenia ze strony osób, przeprowadzających te badania.

Słowa kluczowe: badania sensoryczne, wyciąg z ziaren kakaowca, olej migdałowy