Analiza oferty rynkowej kosmetyków przeciwtrądzikowychPaulina Malinowska Katedra Technologii i Ochrony Środowiska, Wydział Towaroznawstwa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Streszczenie Wstęp. Trądzik jest najpowszechniejszą chorobą dermatologiczną spotykaną w praktyce klinicznej, dlatego też na rynku kosmetycznym dostępnych jest kilkaset kosmetyków i kosmeceutyków przeciwtrądzikowych. Cel pracy. Celem pracy było przeprowadzenie analizy oferty rynkowej kosmetyków przeciwtrądzikowych dostępnych w sklepach i hipermarketach na polskim rynku kosmetycznym. Materiały i metody. Analizie poddano 133 produkty przeciwtrądzikowe dostępne na polskim rynku kosmetycznym w drogeriach i hipermarketach na terenie Poznania w okresie od 01-31.10.2011 roku. Analizowane produkty pochodziły od polskich i zagranicznych producentów kosmetyków takich jak: Bielenda, Cederroth Polska (Soraya), Dax Cosmetics, Dr Irena Eris, Eveline Cosmetics, Farmona, Floslek, Jonhson&Jonhson, L´Oreal (Garnier), Nivea Polska, Oceanic, Pollena Eva, Ziaja. Zbadano zakres stosowania naturalnych i syntetycznych składników aktywnych w analizowanych produktach oraz ich formy fizykochemiczne. Wyniki. Analiza wykazała, że spośród wszystkich analizowanych kosmetyków przeciwtrądzikowych, produkty oczyszczające (stanowiły 61,7% wszystkich analizowanych produktów) są najpopularniejsze w ofertach producentów kosmetyków. Analiza pokazała ponadto obecność ponad 80 syntetycznych składników aktywnych oraz ponad 60 ekstraktów roślinnych w analizowanych produktach. Najpopularniejszymi składnikami aktywnymi produktów przeciwtrądzikowych okazały się: kwas salicylowy, alantoina, pantenol i glukonian cynku. Jeśli chodzi o ekstrakty roślinne, najpowszechniejsze są ekstrakty z oczaru wirginijskiego (Hamamelis virginiana), aloesu zwyczajnego (Aloe barbadensis) i pomarańczy (Citrus aurantium dulcis). Słowa kluczowe: trądzik pospolity, kosmetyki, rynek kosmetyczny |